Nejčastěji kladené
dotazy

Ano, cenová nabídka bude obsahovat rozsah poskytovaných služeb podle balíčku, který si zvolíte a sazebník pro služby poskytované nad rámec smlouvy. Uložení údajů k domu do software pro správu nemovitostí nabízíme zdarma.

Společenství vlastníků vzniká dnem zápisu do veřejného rejstříku, konkrétně do rejstříku společenství vlastníků. 

Společenství vlastníků je právnická osoba založená za účelem zajišťování správy domu a pozemku, při naplňování svého účelu je způsobilé nabývat práva a zavazovat se k povinnostem. 

Nebylo-li společenství vlastníků založeno již dříve, založí je vlastníci jednotek, kde je alespoň pět jednotek, z nichž alespoň čtyři jsou ve vlastnictví čtyř různých vlastníků. Do veřejného seznamu se nezapíše vlastnické právo k jednotce převáděné dalšímu vlastníku, pokud není prokázán vznik společenství vlastníků. Je-li v domě méně než pět jednotek, může být společenství vlastníků založeno, pokud s tím souhlasí všichni vlastníci jednotek.  

Nejvyšší orgán společenství vlastníků je shromáždění. Statutárním orgánem je výbor, ledaže stanovy určí, že je statutárním orgánem předseda společenství vlastníků. Shromáždění a výbor (případně předsedu SVJ) musí mít každé SVJ. Mohou být ustanoveny i další samostatné orgány, například kontrolní komise, která v SVJ plní kontrolní funkci, zejména dohlíží na činnost výboru, avšak se stejnými právy jako má kterýkoliv jiný vlastník. Povinnost ustanovit kontrolní komisi SVJ nemá a její zřízení musí být zakotveno ve stanovách.  

Spoluvlastníci mají právo rozhodovat o hospodaření se společnou věcí, tedy také mohou schválit pronájem společné části domu. Rozhodování se děje na shromáždění společenství vlastníků. Pro platné rozhodnutí postačí nadpoloviční většina hlasů na usnášeníschopném shromáždění. 

Jako vlastník máte oznamovací povinnost ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy jste se dozvěděl o skutečnosti nabytí jednotky, tuto skutečnost oznámit SVJ. SVJ/správce potřebuje doručit doklad o nabytí nemovitosti, tj. vklad do Katastru nemovitostí či návrh na vložení do Katastru nemovitostí s vyznačením právní moci případně platnou kupní nebo darovací smlouvu a protokol o převzetí bytu s aktuálními odečty měřidel SV, TV či tepla. Dále je potřeba SVJ/správci poskytnout adresu a počet osob, které budou mít v bytě domácnost. V souladu s GDPR se domluvíme na předání dalších nezbytných informací a dle pravidel SVJ stanovíme zálohy na služby. Obdržíte rozpis záloh s veškerými důležitými údaji, ten si pečlivě uschovejte.

Vlastník je povinen oznámit bez zbytečného odkladu změny v počtu osob, které mají v bytě domácnost a bydlí v něm po dobu, která činí v souhrnu nejméně tři měsíce v jednom kalendářním roce. To platí i tehdy, přenechal-li vlastník jednotky byt k užívání jiné osobě; v takovém případě oznámí i jméno a adresu této osoby. Tuto změnu hlaste správci ( či zástupci statutárního orgánu).

Ve většině případů se hradí zálohy na služby pravidelně měsíčně na účet SVJ, BD či obytného domu formou příkazu k úhradě (i trvalého). Dále je možno hradit zálohy formou SIPO (pokud SVJ či BD má zřízeno), složenkou, složením v hotovosti přímo na účet SVJ či BD.

S požadavkem na změnu měsíčních záloh na služby s užíváním bytu související se obraťte na referentku-účetní domu (najdete v kontaktech), žádost zašlete e-mailem nebo přes klientský portál.

Pojmy běžná údržba a drobné opravy s užíváním bytů souvisejících vymezuje Nařízení vlády č. 308/2015 Sb. ze dne 26. října 2015 ve znění pozdějších předpisů. Předpis se uplatňuje v případech, kdy chybí platné smluvní ujednání mezi pronajímatelem a nájemcem konkretizující běžnou údržbu a drobné opravy v bytě.

Plná moc k zastupování vlastníka na shromáždění musí být ověřená notářem pouze v případě, že je to zakotvené ve stanovách SVJ. V ostatních případech být ověřená notářem nemusí.

Vlastníci mají povinnost se sejít minimálně jednou za rok.

Hlasování per rollam má stejné právní účinky jako shromáždění vlastníků. Je využívané především nyní v důsledku covidových omezení a opatření, ale také i u domů, které se standardním způsobem neusnesou. Pro zajištění hlasování per rollam se obraťte na referentku-účetní domu (naleznete v kontaktech).

Pokud je více vlastníku jedné nemovitosti, musí být zvolen jeden společný zástupce. Týká se i SJM.

Postup v případě nesvolání shromáždění ze strany statutárního orgánu mohou konkrétně upravovat stanovy společenství. Pokud stanovy postup neuvádí, může svolat shromáždění statutární orgán dle §1207 občanského zákoníku i z podnětu vlastníků jednotek, kteří mají víc než čtvrtinu všech hlasů, nejméně však dvou z nich. V případě, že statutární orgán i přesto shromáždění nesvolá, mohou tito vlastníci svolat shromáždění na náklad společenství vlastníků sami.

Shromáždění svolává výbor nebo předseda společenství, a to tak, aby se shromáždění konalo minimálně jednou za rok, pokud stanovy neuvádí kratší dobu. Dle §1207 občanského zákoníku může statutární orgán svolat shromáždění i z podnětu vlastníků jednotek, kteří mají více než čtvrtinu všech hlasů, nejméně však dvou z nich. Pokud statutární orgán shromáždění i přesto nesvolá, mohou tito vlastníci svolat shromáždění k zasedání na náklad společenství vlastníků sami.

Ano, tato povinnost je dána zákonem. Vlastník jednotky je povinen oznámit osobě odpovědné za správu domu a pozemku své jméno, bydliště, jméno a bydliště osoby, které přenechal byt k užívání a také počet osob, které budou mít v bytě domácnost. Další osobní údaje jako např. telefonní číslo nebo e-mail GDPR zařadilo do osobních údajů, a proto správce potřebuje k ukládání těchto údajů výslovný písemný souhlas subjektu. Nebylo by ho třeba pouze v případě, že povinnost zpracovávat tyto údaje je stanovena ve stanovách, kterými jsou členové ze své podstaty vázáni.

Členům společenství se rozešle návrh, který musí obsahovat alespoň návrh rozhodnutí, podklady potřebné pro jeho posouzení a lhůtu, do kdy se má vlastník jednotky vyjádřit. Na listině, která obsahuje plné znění návrhu rozhodnutí uvede vlastník svoje vyjádření, den, měsíc a rok a podpis.

Dle nařízení vlády č. 366/2013 Sb., o úpravě některých záležitostí souvisejících s bytovým spoluvlastnictvím jsou společnou částí domu okna a balkony včetně dveří balkonu. Případné opravy by tedy mělo hradit SVJ, i když jsou ve výlučném užívání vlastníka příslušné bytové jednotky. Při vymezení společných částí bude mít však před Nařízením vlády přednost úprava v prohlášení vlastníka. Nařízení vlády se použije v těch případech, kdy prohlášení vlastníka nevymezí komplexně společné části, resp. jejich vymezení nebude dostatečně určité.

Jakoukoli dopravní značku lze na soukromém pozemku umístit až po řádném projednání s dotčenými orgány a organizacemi (obecní úřad obce s rozšířenou působností, orgán Policie ČR) tak, jak stanoví zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Umístění dopravní značky bez řádného projednání, byť na soukromém pozemku, je přestupkem s možností uvalení sankce. Bez součinnosti dotčených orgánů by bohužel dopravní značky nebylo možné umístit.

V prvé řadě je nejlepším řešením domluva se sousedy. Pokud domluva není možná, obranou proti rušení nočního klidu je kontaktování Policie ČR, která může uložit pořádkovou pokutu a může také dát podnět správnímu orgánu k zahájení řízení o přestupku.

Pokud správní řízení běží a Krajská hygienická stanice nevydala do určité doby rozhodnutí ve věci, může nadřízený správní orgán učinit opatření proti nečinnosti. Účastník řízení musí podat Žádost o uplatnění opatření proti nečinnosti. V tomto případě by stížnost směřovala na Ministerstvo zdravotnictví ČR, které je nadřízeným orgánem Krajské hygienické stanice.

Dle zákona č. 67/2013, o službách je prvním řešením dohoda vlastníka s SVJ, tedy s výborem nebo předsedou. Pokud se vlastník dohodnout nechce, může společenství změnit výši záloh. Výši záloh musí odsouhlasit orgán, do jehož působnosti změna výše záloh spadá dle stanov společenství. Lze doporučit s ohledem na praktickou stránku věci a novelizaci občanského zánoníku účinnou od 1.7.2020, aby ve stanovách bylo uvedeno, že o výši záloh rozhoduje statutární orgán.

Dle §1209 občanského zákoníku může přehlasovaný vlastník jednotky, je-li pro to důležitý důvod, navrhnout soudu, aby o záležitosti týkající se správy domu a pozemku rozhodl. Může též navrhnout, aby soud dočasně zakázal jednat podle napadeného rozhodnutí. Návrh musí přehlasovaný vlastník podat do 3 měsíců ode dne, kdy se o rozhodnutí dozvěděl nebo dozvědět mohl.

Povinnosti vztahující se k čištění, kontrolám, revizím a lhůtám spalinové cesty stanovuje Vyhláška č. 34/2016 Sb. ze dne 22. ledna 2016 ve znění pozdějších předpisů, a to s ohledem na druh paliva a připojeného spotřebiče paliv. Připomínáme nezbytnost provádět provozní revizi plynového kotle v bytě (nebytovém prostoru) pravidelně, alespoň jednou ročně. Ideální čas pro provádění revize je před začátkem topné sezóny nebo po jejím skončení. Revizi musí provádět oprávněný revizní technik.     

Reklamace ve společných prostorech řeší výbor Vašeho Společenství ve spolupráci s technikem domu a postupují dle Reklamačního řádu. Reklamace týkající se jednotlivých jednotek musí vlastník uplatňovat samostatně dle Reklamačního řádu u developera/stavby. Záruční doba jednotek je standardně určena v kupní smlouvě.

Obraťte se na příslušného provozního technika. Pomůže Vám s výběrem ověřeného dodavatele. Opravy si však hradí vlastník bytové jednotky.

Musíte informovat výbor společenství včetně všech vlastníků. Veškeré podmínky jsou zpravidla dané stanovami.

Vodoměry SV, TV je nutné vyměnit po 5ti letech. Měřiče tepla kalorimetry je nutné měnit po 4letech, poměrové měřiče tepla na otopných tělesech dle životnosti baterie udané výrobcem.

Vždy je nutné zapsat výrobní číslo, které je vytištěno nebo vyraženo přímo na vodoměru (většinou 6 až 8místné) a zapsat stav, který je v okénkách (případně na displeji) včetně desetinné čárky. Tyto údaje předáte v písemné formě správci objektu, případně firmě, která provádí rozúčtování tepla a vody.

Vodoměr na studenou vodu má většinou modré popisky a na teplou červené. Dalším rozpoznávacím kritériem je uvedení °C – studená má 30°C a teplá 90°C.

Nefunkční nebo rozbitý vodoměr je nutné vždy nahlásit výboru SVJ či zástupcům BD nebo naší společnosti PRODOMIA, s.r.o., která provede kontrolu a případně výměnu vodoměru.

Pokud nemůžete zpřístupnit měřič k odečtu v prvním termínu, lze využít tzv. samoodečet, který Vám bude vhozen do poštovní schránky. Případně lze využít online formulář zde (pokud je však samoodečet tímto způsobem ze strany SVJ/BD či vlastníka bytu akceptován).

Jedná se o vyhlášku č. 269/2015 Sb. a dále o Zákon 67/2013 Sb., 104/2015 Sb., 406/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů, o hospodaření energií a jeho prováděcí vyhlášky č. 194/2007 Sb. vč. novely č. 237/2014 Sb., Zákon č. 458/2000 Sb. vč. prováděcí vyhlášky č. 405/2015 Sb.

Povinnost instalovat dálkově odečitatelná měřidla je aktuálně projednávaná v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, a to v rámci novely energetického zákona. Pokud budou potřebná ustanovení schválena, bude se řešit jejich účinnost, která je nyní navržena na 1. 1. 2022. Vláda projednává také účinnost dřívější, a to od 1. 7. 2021. Přesný termín v tuto chvíli tedy není jasně dán. Přesto doporučujeme již instalovat dálkově odečitatelná měřidla pro bytové jednotky. Pro zajištění instalace se obraťte na naše oddělení montáží.

Souběžně s povinností instalovat dálkově odečitatelná měřidla, běží novelizace předpisů týkajících se vyúčtování/rozúčtování dodávek tepelné energie (předpisy Energetického regulačního úřadu a Ministerstva pro místní rozvoj). U všech předpisů se očekává účinnost od 1. 1. 2022. Aktuálně jsou v mezirezortním připomínkovým řízením, takže splnění termínu je reálné. Od 1. 1. 2022 se tudíž bude frekvence poskytování informace o vyúčtování/rozúčtování nebo spotřebě u dálkově odečitatelných měřidel nebo přístrojů registrující dodávku tepelné energie zvyšovat na měsíční interval.

U registrace je nutné zmínit dvě základní podmínky. Je potřeba předat nám Váš e-mail, který si uložíme do databáze a mít aktualizovanou smlouvu o správě, která je doplněna o ochranu osobních údajů. Pro zajištění aktualizace smlouvy o správě se můžete obrátit na výbor Vašeho SVJ. Jakmile jsou splněny obě podmínky, odešleme Vám na zadaný e-mail informace k dokončení registrace.

Aktualizace provedených úhrad je prováděna vždy 1x měsíčně za předchozí měsíc. Jakmile platbu zkontrolujeme, platba se Vám zobrazí v klientské zóně.

Nikoliv. Předáte e-mail Vašemu předsedovi, který nám změnu nahlásí. Přihlásit se pak můžete pod novým e-mailem a starým heslem. Je třeba chvíli počkat, než se změna propíše.

Odeslaná žádost, jak ze strany výboru, tak vlastníka dorazí dané referentce-účetní, která pečuje o Vaše SVJ a Vašemu dotazu se bude v nejkratší době věnovat. Odpověď Vám dorazí zpět do portálu, není třeba komunikace přes e-maily.

 

Pro roli výbor jsou uživatelé jen jako náhled. Zákonnou povinnost uvést všechny uživatele jednotky mají vlastníci, kteří mají možnost zadání přes portál v sekci kontakty.